Fracții zecimale Organizarea datelor
Selecție de lecții videoFracții zecimale
1. În tabelul de mai jos este prezentată situația mediilor la matematică ale elevilor dintr-o clasă.
Nota |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Nr. elevi |
0 |
0 |
0 |
1 |
4 |
6 |
5 |
4 |
6 |
3 |
Să se calculeze media generală a clasei, dar și numărul elevilor care au media peste 7.
\(\frac{4 · 1 + 5 · 4 + 6 · 6 + 7 · 5 + 8 · 4 + 9 · 6 + 10 · 3}{1+4+6+5+4+6+3}\) =
\(\frac{4 + 20 +36+35+32+54+30}{29}\) = \(\frac{211}{29}\)
≃
7,27
2.
În diagrama de mai jos sunt prezentate rezultatele obținue la un test de matematică de câtre elevii unei clase.
- Câți elevi au obținut nota 7?
- Câți elevi au note mai mari de 5?
- Câți elevi au note de 9 și 10?
- Câți elevi au obținut nota 7? R: 8
- Câți elevi au note mai mari de 5? R: 6 + 8 + 5 + 4 + 2 = 25
- Câți elevi au note de 9 și 10? R: 4 + 2 = 6
3. Observă în graficul de mai jos temperaturile din luna mai înregistrate la o stație meteo:
Care a fost cea mai călduroasă zi, și care a fost cea mai scăzută temperatură? Calculează media temperaturii din săptămâna aceea.
Cea mai călduroasă zi a fost miercuri, când temperatura înregistrată a fost de 31 de grade, iar cea mai scăzută temperatură a fost de 20 de grade.
\(\frac{23+25+31+20+24+23+24}{7}\) = \(\frac{170}{7}\)
≃
24,28 grade
4. Tabelul de mai jos reprezintă pentru fiecare lună a anului, temperaturile medii în anul 2008 în capitala Spaniei, Madrid:
Luna |
Ianuarie |
Februarie |
Martie |
Aprilie |
Mai |
Iunie |
Temperatura (în o C) |
32,5 |
33,6 |
33,1 |
33,8 |
32,9 |
30,5 |
Luna |
Iulie |
August |
Septembrie |
Octombrie |
Noiembrie |
Decembrie |
Temperatura (în o C) |
29,6 |
29,1 |
29,0 |
31,9 |
33,4 |
33,0 |
a) Care a fost temperatura medie în Madrid în aprilie 2008?
b) Care a fost cea mai caldă lună în medie în anul 2008?
c) Determinați diferența exprimată în grade între cea mai mare și cea mai scăzută temperatură medie în cursul anului 2008.
a) 33,8
b) Aprilie; c) 33,8 – 29,0 = 4,8 grade
5. Tabelul următor prezintă câteva informaţii despre Jocurile Olimpice:
|
1896 |
1936 |
1968 |
1999 |
2004 |
Locul unde s-a desfășurat |
Atena |
Berlin |
Mexic |
Barcelona |
Atena |
Numărul de ţari participante |
14 |
49 |
112 |
169 |
201 |
Numărul de sportivi |
241 |
3963 |
5516 |
9356 |
11099 |
Numărul de probe |
43 |
129 |
172 |
257 |
301 |
a) Unde au avut loc Jocurile Olimpice din 1936?
b) În ce ani au fost peste 5000 de sportivi la Jocurile Olimpice?
c) Care sunt Jocurile Olimpice cu cele mai multe țări participante din tabel? În ce an?
a) Berlin
b) 1968, 1999, 2004
c) Atena, 2004
6. Indicele de masă corporală (IMC) este o formulă care utilizează greutatea și înălțimea unui individ pentru a evalua riscul de suprapondere sau anorexie la adulți. Ee este definit de următoarea formulă, unde greutatea este exprimată în kilograme și înălțimea în metri:
Iată un tabel cu valorile IMC pentru anumite greutăți și înălțimi.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) utilizează următoarea clasificare:
IMC |
Interpretare |
mai puţin de 16,5 |
|
16,5 – 18,5 |
slab |
18,5 – 25 |
construcție normală |
25 – 30 |
supraponderal |
30 – 35 |
obezitate moderată |
35 – 40 |
obezitate severă |
mai mult de 40 |
obezitate morbidă |
Folosind tabelul la un adult:
a) Spuneți cel puțin trei valori diferite ale greutăţii şi înălțimii pentru a interpreta o persoană “slabă”;
b) Spuneți cel puțin trei valori diferite ale greutăţii şi înălțimii pentru a interpreta o persoană cu “obezitate moderată”.
c) Tu unde te încadrezi?
a) 1,9 m şi 55 kg, 1,9 m şi 60 kg, 1,85 m şi 55 kg, 1,85 m şi 60 kg, 1,8 m şi 55 kg;
b) 1,55 m şi 75 kg, 1,6 m şi 80 kg, 1,55 m şi 80 kg, 1,65 m şi 85 kg
7. Sunt adevărate următoarele afirmații legate de tabelul de la problema anterioară?
a) La înălţimi egale, când greutatea crește, IMC crește;
b) Pentru două persoane de aceeași greutate, persoana cu cel mai mare IMC este cea mai înaltă persoană.
a) adevărat
b) fals
8. Vasilică, elev de clasa a V-a şi-a calculat IMC şi a obţinut 28,3. Ce interpretare putem să dăm IMC-ului lui?
Încadrarea OMS indic ă faptul că Vasilică este supraponderal.
9. Într-o școală sunt 354 de elevi. Voleiul și fotbalul sunt oferite ca activități extracuriculare. Iată câteva informații suplimentare colectate:
- 76 de fete s-au înscris la volei;
- voleiul are 132 de membri;
- băieţii sunt 238 la numar
|
Volei |
Fotbal |
Total |
Băieţi |
|
|
238 |
Fete |
76 |
|
|
Total |
132 |
|
354 |
Completați tabelul.
10. 20 de elevi au fost rugați să aleagă un număr întreg între 0 și 5. Iată răspunsurile lor:
2; 3; 4; 5; 1; 0; 2; 4; 1; 2;
5; 4; 1; 0; 1; 2; 2; 4; 0; 3
a) Reprezentați aceste date într-un tabel;
b) Care a fost cel mai ales număr?
a)
b) Numărul 2 a fost ales de 5 ori
11. Un sondaj realizat elevilor din clasa a V-a despre culoarea preferat ă a permis obținerea rezultatelor în procente.
a) Ce procent de elevi au roşu culoarea preferată?
b) Care este culoarea cea mai aleasă de aceşti elevi?
a) 27%
b) albastru